Vytváření 10 návyků - část 1/10
Jak se naučit neprokrastinovat v 10 krocích.
Co je to prokrastinace? Prokrastinace je tendence odkládat úkoly či povinnosti na později Jedná se především o povinnosti či úkoly, které jsou pro nás nepříjemné.
Začni a půl je hotovo!
Na každý krok si vymezte celý jeden celý měsíc! To je důležité pro osvojení návyků.
PRVNÍ NÁVYK - SHROMAŽĎOVÁNÍ
Až příliš často nás za běžného provozu něco napadá, papíry se štosují na stole, dostáváme vizitky, telefonní čísla a slibujeme termíny… A mnoho z toho se ztrácí či je zapomenuto v nějaké přihrádce, do které už nikdy nenahlédneme!
Zde se budeme učit dvěma návykům:
Zvyknout si na neustálé zaznamenávání.
Udržovat co nejmenší počet míst pro sbírání informací, papírů, poznámek apod.
- Zvyk na neustálé zaznamenávání:
Mějte u sebe neustále malý zápisník (nebo jakékoliv Vaše oblíbené poznámkové zařízení) a zaznamenejte si každý úkol, nápad, projekt i každou myšlenku, která vám přijde na mysl. Dostaňte to z hlavy na papír, ať nezapomenete. Pro tento účel se hodí jednoduchý, přenosný a snadno ovladatelný nástroj – malý sešitek, balíček kartiček, chytrý telefon… Cokoliv, co máte a umíte mít neustále u sebe.
A noste ho neustále sebou.
Pište si sem veškeré svoje úkoly, nápady, projekty. Jste na poradě a dostali jste nějaký úkol – hned si ho zapište. Šéf vám dá práci na projektu – napište si to. Dostanete od někoho telefonní číslo – napište si ho.
HNED!
Tímto návykem si osvojíme dostávat věci z hlavy, a to pomocí písemného záznamu. Po návratu domů nebo do práce přenesete své poznámky do seznamu úkolů, pro začátek stačí jednoduchý seznam.
- Udržovat co nejmenší počet míst pro sbírání informací, papírů, poznámek:
Měli byste mít jedno místo (“inbox”), určený pro papíry, které jinak končí na vašem stole. Nikdy nehromaďte papíry v šupleti, nelepte štítky s poznámkami po okrajích monitoru a nepřesouvejte příchozí maily mimo vaši poštovní schránku.
“Inbox” je vaše nové místo pro shromažďování informací, úkolů a podmětů.
CO MŮŽE BÝT INBOX?
Inbox = krabice od bot, do které dáte účtenky a až přijde den D (den úklidu, den třídění,…), účtenky vytřídíte a založíte.
Inbox = malý nákupní košík - pokud máte doma problém s uklízením, pořiďte si něco jako malý nákupní košík a dávejte do něj vše, co se vám nechce uklízet. Až přijde den D, vemte košík a choďte s ním po domě tak dlouho, dokud košík nebude prázdný.
Inbox = přihrádka. V kanceláři di vyhraďte poličku nebo přihrádku, kam shromažďujte papíry a až přijde den D, vytřiďte je a založte.
Inbox = štítky v mailu. Chodí vám hodně mailů a neumíte je hned roztřídit a ztrácíte se v tom? Udělejte si v mailu štítky s popisy. A maily třiďte! V den D maily rotřiďte a podle důležitosti vyřizujte.
Inboxů může být víc nebo míň, záleží na každém člověku individuálně.
Naučte se to a vytrvejte.
Další inbox byste měli mít i doma – ke sbírání příchozí pošty, papírů z práce či ze školy, telefonních vzkazů, materiálů z pochůzek, účtenky, faktury – prostě všechno!
Pokud se tento návyk naučíte – tak se vám od této chvíle JIŽ NIC NEZTRATÍ!
Máme tu 2 klíčové součásti tohoto návyku:
1. Zapsat si věci HNED. Dříve, než je zapomenete.
2. Vyprázdnit inbox pokaždé, když se dostanete domů nebo k pracovnímu stolu.
Neodkládejte tyto dva kroky, jinak se vám nakupí příliš mnoho podnětů a už je nikdy nezvládnete zpracovat.
Mějte nad nimi nadhled a nenechejte se jimi zavalit.
Tento jednoduchý návyk shromažďování informací, které přicházejí do vašeho života, materializovaný v podobě malého notýsku a několika málo inboxů, významně zvýší vaši produktivity a organizaci vašich záležitostí.